Het belangrijkste risico heeft betrekking op de leenactiviteit van F’in Common. Het wanbetalingspercentage op leningen over de eerste 42 maanden van activiteit is 0%, maar dit betekent natuurlijk niet dat het in de toekomst niet kan stijgen. Om het risico van wanbetaling te beperken en het invorderingspercentage te verbeteren als dit risico zich voordoet, zijn een beleid voor risicobewaking van de lener en een invorderingsprocedure in geval van wanbetaling ingevoerd. Om dit risico te beperken, biedt F’in Common financiering aan bedrijven alleen in verhouding tot het krediet dat zij van andere kredietverstrekkers krijgen. Daarnaast organiseert F’in Common een gezamenlijk garantiemechanisme, in de vorm van een niet-deelbare reserve, om eventuele wanbetalingen bij de terugbetaling van financieringen aan bedrijven te dekken. Tot slot biedt de Fondation pour les Générations Futures F’in Common gratis dekking voor claims tot €150.000 bovenop het deel dat gedekt wordt door de niet-deelbare reserve.
Tijdens de opstartfase van F’in Common heeft de VZW Financiering het beheer en de promotie van F’in Common gratis op zich genomen tot ze in staat was de kosten te dekken uit haar eigen inkomsten. Deze regeling eindigde op 1 juni 2022. Dit was een kans voor F’in Common om haar kosten tijdens de eerste jaren te verminderen. Het was ook een risico, aangezien de coöperatie afhankelijk was van een derde organisatie en het faillissement van deze organisatie F’in Common zou hebben gedwongen om het beheer en de promotie sneller te internaliseren, wat zou hebben gewogen op het financiële evenwicht.
Na 1 juni 2022 moeten de resultaten van F’in Common een intern beheer en interne promotie mogelijk maken. De inkomsten van F’in Common zijn echter afhankelijk van de rente die wordt betaald door de leners aan wie de coöperatie leningen verstrekt.
leners aan wie de coöperatie leningen verstrekt. Als gevolg hiervan loopt F’in Common het commerciële risico dat er niet genoeg leningen worden verstrekt om voldoende inkomsten te genereren. Om dit risico te beperken,
heeft F’in Common een prospectiestrategie opgezet om het benodigde volume aan leningen op de markt te brengen.
Er is ook een operationeel risico met betrekking tot de noodzakelijke liquiditeit die F’in Common moet verkrijgen om leningen te kunnen verstrekken aan de bedrijven die een aanvraag indienen bij de coöperatie. F’in Common vertrouwt op twee financiële bronnen om aan de nodige liquiditeit te komen: het opgehaalde kapitaal en leningen die worden verstrekt door bedrijven in de sociale economie als het opgehaalde kapitaal onvoldoende blijkt.
Hoewel F’in Common bijzondere aandacht besteedt aan deze risico’s, staat het ook bloot aan verschillende andere soorten operationele risico’s. Deze kunnen fraude of andere criminele activiteiten zijn. Hierbij kan het gaan om fraude of andere criminele activiteiten (zowel extern als intern), slecht functionerende processen of procedures, storingen of niet-beschikbaarheid van systemen, menselijke fouten, etc. Dergelijke gebeurtenissen kunnen leiden tot financiële verliezen of schade aan de reputatie van F’in Common.
Een belastingvoordeel georganiseerd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest waarvan F’in Common profiteert, is van kracht sinds 1 juni 2023. Dit belastingvoordeel voorziet in een belastingkrediet van 3,5% per jaar voor individuele investeerders die hun fiscale woonplaats in het Brussels Gewest hebben, onder andere op voorwaarde dat F’in Common het kapitaal dat van het belastingvoordeel geniet uitsluitend aanwendt voor leningen aan Brusselse bedrijven. Bijgevolg kan het kapitaal dat wordt opgehaald bij coöperatieleden die natuurlijke personen zijn in Brussel, alleen worden toegewezen aan ondernemingen in Brussel en niet langer aan ondernemingen in Wallonië. Dit zal ertoe leiden dat F’in Common het bedrag van de fondsen die worden opgehaald bij Brusselaars zal moeten beperken om het bedrag van de uitstaande leningen in Brussel niet te overschrijden. Dit zou kunnen leiden tot het risico dat er onvoldoende kapitaal is om leningen aan Waalse bedrijven te financieren.
In het geval van een wijziging in het gewestelijk overheidsbeleid is het waarschijnlijk dat het hierboven vermelde belastingvoordeel zal worden opgeschort. In dat geval zou F’in Common het risico lopen dat coöperatieleden die enkel hadden ingetekend om van het belastingvoordeel te genieten, hun aandelen na 5 jaar investering zouden verkopen, wat een probleem van illiquiditeit binnen de coöperatie zou veroorzaken.